پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۱:۰۹:۵۱
فرمانداری شهرستان آران و بیدگل

هشدار جدی فرماندار شهرستان آران و بیدگل به فرونشست زمین: میزان فرونشست سالانه در این شهرستان از ۸ تا ۱۴ سانتیمتر است

فرونشست زمین در شهرستان آران و بیدگل زلزله خاموش تلقی می‌شود

به گزارش روابط عمومی فرمانداری آران و بیدگل، دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان که با حضور مسئولان زمین‌شناسی و همچنین رئیس دفتر منطقه‌ای تحقیقات زمین مسکن و شهرسازی استان اصفهان در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد، گفت:تغییر اقلیم همراه […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری آران و بیدگل، دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان که با حضور مسئولان زمین‌شناسی و همچنین رئیس دفتر منطقه‌ای تحقیقات زمین مسکن و شهرسازی استان اصفهان در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد، گفت:تغییر اقلیم همراه با کاهش بارش‌ها و بروز خشکسالی گسترده و به تبع آن پایین رفتن بیش از حد سطح آب‌های زیرزمینی، تشدید پدیده فرونشست را به همراه داشته و دارد که تهدیدی جدی برای منطقه قلمداد می‌شود.

وی فرونشست زمین در شهرستان آران و بیدگل را «زلزله خاموش» نام برد و افزود: مهمترین علت این رخداد، بهره‌برداری غیراصولی و بیش از میزان تغذیه آبخوان است و میزان فرونشست سالانه در این شهرستان از ۸ تا ۱۴ سانتیمتر است.

دکتر بایبوردی افزود: میزان فرونشست زمین در سفیدشهر و نوش‌آباد بین ۱۰ تا ۱۱ سانتی‌متر و ابوزیدآباد بین ۱۲ تا ۱۴ سانتی‌متر در سال ۱۳۹۹ بوده است.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل تخریب سفره‌های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب درآبخوان، ادخال آب شور و شیرین، تغییر شکل شبکه آبراهه‌ها به دلیل تغییر شیب، آسیب به شریان‌های حیاتی شهرها مثل پل‌ها، راه‌ها، خطوط راه آهن، مجاری فاضلاب‌ها، خسارت به سازه‌های شهری و مسکونی، خرابی پوشش چاه‌ها، خسارت جدى و جبران ناشدنی به نواحی صنعتى و کشاورزی و ایجاد شکاف زمین در ارتباط با فرونشست را از جمله خسارات ناشی از فرونشست زمین عنوان کرد.

وی با اشاره به خط راه‌آهن موسوم به کریدور راه‌آهن شمال – جنوب، از مسئولان راه‌آهن خواست موضوع مطالعه زمین شناسی و خاک را لحاظ کنند.

دکتر بایبوردی بر ضرورت ورود دستگاه‌های متولی تاسیسات شهری و روستایی به موضوع استحکام‌بخشی تاسیسات تاکید کرد و افزود: ضرورت دارد دستگاه‌های متولی بحث تاب‌آوری این تاسیسات در برابر فرونشست زمین را در دستور کار خود قرار دهند.

فرونشست زمین

وی با اشاره به استفاده بهینه از آبهای نامتعارف و پساب در سیکل چرخه آب با توجه به ملاحظات فنی و محیط زیستی و بهداشتی گفت: از آنجایی که به دلیل افزایش سرعت نرخ فرونشست در دو دشت کاشان و کشیده شدن زبانه‌های فرونشست به داخل شهر آران و بیدگل وجود دارد، لزوم پایش مداوم فرونشست به وسیله اندازه‌گیری ابزار دقیق – GPS های دو فرکانس – ضروری است.

دکتر بایبوردی بر ضرورت توجه بیشتر به نواحی تغذیه آبخوان‌ها از نظر رفع موانع و یا جلوگیری از گسترش پهنه‌های نفوذ ناپذیر به منظور تسهیل ورود نزولات جوی و رواناب ها به آبخوان تاکید کرد و گفت: توسعه و گسترش استخرهای تغذیه مصنوعی و پایش مداوم عملکرد آنها و لایروبی و افزایش راندمان طرح های تغذیه مصنوعی موجود برای جلوگیری از فرونشست کارساز است.

وی بر مطالعات امکان‌سنجی انجام طرح‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در مناطق اشاره کرد و گفت: نتایج طرح الگوی کشت برای مناطق مختلف با توجه به پتانسیل‌های آب، خاک و اقلیم مناطق مختلف، تغییر الگوی کشت و عدم کشت محصولات غیر راهبردی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار و قطره‌ای به‌جای آبیاری غرقابی، گلخانه‌ای و … سرلوحه قرارگیرد.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته گفت: خشکسالی و مدیریت غیرهوشمند و نادرست منابع آبی، زمینه فرونشست زمین را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: اجرای پروژه‌های مرتبط با طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی با اولویت برخورد قانونی با هرگونه حفر چاه‌های غیرمجاز، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، تهیه و نصب کنتور حجمی و هوشمند آب و برق، ایجاد سامانه پایش و کنترل برداشت از چاه‌ها ضرورت دارد.

فرونشست زمین

برچسب ها :
مطالب مشابه
با حضور علی‌اکبر رضایی فرماندار، نخستین نشست کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی شهرستان به‌منظور تقویت جایگاه سرمایه‌های حقوقی و نظارت بر عملکرد واحدهای حقوقی دستگاه‌ها» در محل فرمانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ علی‌اکبر رضایی در این نشست با تأکید بر نقش مهم کارشناسان و نمایندگان حقوقی ادارات و دستگاه‌های اجرایی در دفاع از حقوق بیت‌المال، گفت: نمایندگان حقوقی ادارات وظیفه دارند در عین رعایت مرّ قانون، مانع از تضییع حقوق ارباب رجوع در مراجعه به دستگاه‌های اجرایی شوند. […]

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صبح امروز (دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه)، شماری از شهروندان آران و بیدگل در قالب ملاقات مردمی با فرماندار این شهرستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ این ملاقات‌ها با هدف تکریم ارباب رجوع برگزار شد و مردم شهرستان آران و بیدگل در دیدار چهره به چهره با علی‌اکبر رضایی فرماندار این شهرستان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند. مردم شهرستان آران و بیدگل برای هماهنگی و تعیین وقت قبلی می‌توانند با […]

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان در سال ۱۴۰۳ با حضور علی‌اکبر رضایی فرماندار و اعضای این شورا در محل سالن جلسات اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد. این نشست به منظور هماهنگی برگزاری امتحانات نهایی دوره دوم متوسطه و پایه نهم دوره […]

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
فرماندار شهرستان آران و بیدگل با صدور پیامی سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان شجره طیبه برخاسته از نهضت اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را به فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه این شهرستان تبریک گفت.

  به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ متن پیام علی‌اکبر رضایی به شرح ذیل است؛ وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ   «سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰»   برادر ارجمند جناب سرهنگ ابوالفضل حسین‌دوست فرمانده محترم ناحیه مقاومت بسیج شهرستان آران و بیدگل با درود و صلوات بر […]

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − شش =