پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۲۰:۱۹:۵۴
فرمانداری شهرستان آران و بیدگل

رضوی در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد: ایجاد بیش از ۳۶۸ هزار شغل پایدار روستایی در دولت یازدهم/ ۲۵ هزار روستادارای اینترنت پرسرعت می شوند

تهران – ایرنا- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری از اعلام آمادگی ۷۰۰ سرمایه گذار به صورت غیرمشارکتی در روستاها خبر داد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا شهریورماه سال جاری بیش از ۳۶۸ هزار و ۷۷۱ شغل پایدار در روستاها ایجاد شده است. سید ابوالفضل رضوی در گفت و […]

تهران – ایرنا- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری از اعلام آمادگی ۷۰۰ سرمایه گذار به صورت غیرمشارکتی در روستاها خبر داد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا شهریورماه سال جاری بیش از ۳۶۸ هزار و ۷۷۱ شغل پایدار در روستاها ایجاد شده است.

سید ابوالفضل رضوی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایرنا یکی از مشکلات کشور را برنامه ریزی عنوان کرد و افزود: متاسفانه در این چندسال نیز نخواستیم قبول کنیم که مشکل ما، بیشتر مشکل برنامه ریزی است و مشکل ساختاری نیست.

وی با تاکید بر این که اصلاح نظام برنامه ریزی برای هر دولت از اهم واجبات است، بیان کرد: سیستم برنامه ریزی کشور همزمان با سیستم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متحول نشده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری در ادامه با بیان این که دولت یازدهم با شناخت درست مشکلات و علت عقب افتادگی روستاییان در جهت حل آن گام برداشته است، یادآور شد: شخص رییس جمهوری به عنوان مقام اول اجرایی کشور برای اولین بار ۶ نشست اختصاصی با روستاییان و عشایر برگزار کرد.

رضوی تصریح کرد: در این دولت با آسیب شناسی به مشکلات روستاییان که مهم ترین مشکل آنان مساله اقتصادی و اشتغال برای نسل تحصیل کرده بود، توجه جدی شد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری دومین توجه ویژه را به روستانشینان مرزی داشت و گفت آنها علاوه بر این که روستایی و سربازان جبهه تولید هستند سربازان و نگهبانان مرزهای کشورند. این تعبیر زیبا را کدام دولتمرد به روستاییان داده است؟

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید را توجه ویژه به بحث آموزش و ادامه تحصیل فرزندان روستایی و عشایری عنوان کرد و گفت: عدالت آموزشی در کشور که به برنامه ریزی باز می گردد بحثی بود که اجرا نمی شد، بیشترین فرزندان روستاییان و عشایر که ادامه تحصیل دادند در دانشگاه های غیردولتی وارد شدند چون پایه و بنیان علمی به دلیل این که از کیفیت کمتر آموزشی برخوردار بودند نسبت به شهرنشینان ضعیف تر بود که در این دولت به این مساله توجه شد.

رضوی به نتایج بدست آمده از توجه دولت یازدهم به روستاییان اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از نتایج این بود که در نیمه دوم سال ۹۲ در حالی که نرخ رشد اقتصادی در کشور منفی بود در روستاها مثبت شد و این رشد همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ سرمایه گذار به صورت غیرمشارکتی در روستاها اعلام آمادگی کردند. نتیجه عملیاتی آن این می شود که امسال برای سال ۱۳۹۵ دولت با سرعت، شجاعت و شهامت کامل با همه دستگاه های مرتبط روستایی ۱۷۳ هزار شغل ایجاد خواهد کرد که عملکرد آن در سال جاری تا پایان شهریور ۹۵ نزدیک ۳۶ هزار شغل بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری همچنین به موضوع گازرسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: گاز رسانی به روستاها در برخی استان ها به بیش از یک و نیم برابر طول دوران های گذشته بود، گازرسانی روستاها در سال اول دولت روحانی مجموعا در کشور ۴۲ درصد بود و امروز به نزدیک ۷۰ درصد رسیده است.

رضوی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۵ روستای بالای ۱۰ خانوار بدون برق نخواهیم داشت و امروز ۹۹/۹ درصد روستاییان دارای نعمت برق هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۲۵ هزار روستاهای کشور تا پایان سال دارای اینترنت پرسرعت خواهند شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری گفت: در دولت های قبل بحثی به عنوان توان افزایی اقتصادی روستاییان مطرح نبود و این موضوع برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت.

رضوی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ فرهنگ روستایی و ورزش های سنتی آنان بیان کرد: فرهنگ مشارکت در روستاها بسیار برتر از فرهنگ مشارکت در شهرها است. تاریخ مشارکت غیررسمی نانوشته در روستاها به بیش از دو قرن می رسد.

مشروع گفت و گوی خبرنگار ایرنا با سید ابوالفضل رضوی را به شرح زیر بخوانید:

ایرنا: بارها در سخنرانی ها مطرح کرده اید که دولت یازدهم بیشترین توجه را نسبت به مناطق فرودست داشته است به طور کلی این اقدامات در چه محوری بوده و چه کارهایی انجام شده است؟

رضوی: چند مساله به عنوان مسایل کلیدی کشور بیان می کنم. یکی از مشکلات کشور بحث برنامه ریزی است، متاسفانه در این چندسال نیز نخواستیم قبول کنیم که مشکل ما، بیشتر مشکل برنامه ریزی است تا مشکل ساختاری.

اصلاح نظام برنامه ریزی برای هر دولت از اهم واجبات است، سیستم برنامه ریزی کشور ما همزمان با سیستم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متحول نشده است.

در این حوزه در دولت یازدهم به این مساله در حوزه معاونت روستایی توجه جدی شد که مشکل عقب افتادگی روستاییان از حیث درآمد اقتصادی و خدمات ارایه شده در کجاست؟ آیا در ساختار است یا در برنامه. یک زمانی جهاد سازندگی بود اخلاص و پرکاری برای برادران جهاد یقینا مورد مثال و ماندنی است و خدمات زیادی نیز انجام شد اما چرا جمعیت روستایی کشور کاهش پیدا کرد؟ چرا تعداد روستاهای تخلیه شده افزایش پیدا کرد؟ این حکایت از ضعف برنامه است.

برنامه برای اداره بهتر، راحت تر، سریعتر، افزایش توان اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و سیاسی مردم است. برنامه های اجرا شده برنامه هایی نبود که افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی را در پی داشته باشد. برنامه هایی بود که افزایش توان دفاعی و سیاسی کشور را در دست داشت اما افزایش توان اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی را در پی نداشت. نتیجه عدم افزایش توان اقتصادی ضربه به بنیان فرهنگی و اجتماعی جامعه بود. دولت یازدهم به این توجه کرد و برای اولین بار گفتمان را با روستاییان و عشایر داشته و به عنوان یک فرهنگ تبدیل کرده است.

شخص رییس جمهوری به عنوان مقام اول اجرایی کشور برای اولین بار ۶ نشست اختصاصی با روستاییان و عشایر داشت.

بیش از ۱۱۶ سفر به استان های سراسر کشور معاونت توسعه روستایی برای گفت و گو با روستاییان و عشایر سراسر کشور داشته است برای اینکه حرف آن ها بشنوند برای اینکه راهکار حل مشکلات را از زبان خود مردم بشنود.

در سه استان کشور یعنی لرستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نشست اختصاصی با روستاییان و عشایر و در سه سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ نشست سراسری با روستاییان و عشایر سراسر کشور برگزار شد و به حرف آنان گوش داده شد.

در نشست آخر رییس جمهوری با روستاییان و عشایر دیدیم که دو روستایی و یک عشایر حرف ها را در حضور آقای رییس جمهوری گفتند، در طول تاریخ حکومت در ایران چنین جلساتی را نمی توانید ارایه دهید که نشست اختصاصی با اقشار برگزار شود. اینکه این نشست در محل اجلاس سران برگزار شد تکریم، احترام با فرودست ترین افراد جامعه در عمل است نه در گفتار.

شخصی رییس جمهوری نزدیک یک ساعت و نیم در جلسه حضور داشتند آیا نشانه عملی برای توجه و احترام و تکریم به فرودست ترین جامعه که ۷۰ درصد روستاییان و عشایر افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند می توان بیشتر از این مصداق داشت که هر سال در استان ها و کشور تکرار شده باشد؟ توجه از نظر معنوی و تکریم روستاییان و تواضع شخص رییس جمهوری بود. امسال اگر همایش روستاییان و و عشایر را در ۱۴ و ۱۵ مهر برگزار نکردیم دلیل علاقه شخص رییس جمهوری به حضور در این همایش بود بنابراین این باب اول تکریم، حمایت و توجه بود.

در بحث گفتمان با روستاییان که آن ها باید به ارایه مشکلات و راه حل مشکلات بپردازند نه ما در مرکز بنشینیم و تصمیم بگیریم، این مساله مهمی بود که ما در طول تاریخ نمی توانیم سراغ بگیریم.

مساله بعد توجه به حل اصلی ترین مشکل روستاییان و عشایر بود خدمات زیربنایی برای روستاها لازم بود اما کافی نبود در این دولت با آسیب شناسی مشکلات روستاییان که مهم ترین مشکل آنان مشکل اقتصادی و اشتغال برای نسل تحصیل کرده بود توجه جدی شد، دولت برای این ها وام های با کارمزد پایین درنظر گرفت برای تک تک روستاها برنامه ریزی کردیم گفتیم مردم عزیز یا مشارکت و یا فردی سرمایه گذاری می کنند. مهم افزایش توان اقتصادی روستاییان و در نتیجه کشور است مهم پراکندگی سرزمین پابرجا باشد و امنیت ملی از حفظ روستاییان در روستاهایشان پابرجا و باقی باشد چون یکی از مشکلاتی که ما داریم اگر منطقه ای از منطقه کشور ما خالی شود ممکن است بحث امنیت ملی در خطر بیفتد.

رییس جمهوری دومین توجه ویژه را به روستانشینان مرزی داشتند که گفتند این ها علاوه بر اینکه روستایی و سربازان جبهه تولید هستند سربازان نگهبانان مرزهای کشورند. این تعبیر زیبا را کدام دولتمرد به روستاییان داده بودند که هم سربازان تولید هستند و هم سربازان نگهدار مرزهای کشور. به همین خاطر برای روستانشینان مرزی کشور که متاسفانه جزو محرومترین اقشار جامعه هستند وام بدون کارمزد تخصیص داده شد و هیچ گاه این تفاوت بین روستانشینان مرزی و غیرمرزی در هیچ دولتی دیده نشده بود.

مساله بعد توجه ویژه به بحث آموزش و ادامه تحصیل فرزندان روستایی و عشایری بود متاسفانه عدالت آموزشی در کشور که به برنامه برمی گردد بحثی بود که اجرا نمی شد، شاید بیشترین فرزندان روستایی و عشایر ما که ادامه تحصیل دادند متاسفانه در دانشگاه های غیردولتی وارد شدند چون پایه و بنیان علمی به دلیل اینکه از کیفیت کمتر آموزشی برخوردار بودند نسبت به شهرنشینان ضعیف تر بود که در این دولت به این مساله توجه شد.

ایرنا: این توجه های دولت یازدهم به روستاییان تا کنون چه نتایجی به دنبال داشته است؟

رضوی: نتیجه این بود که در نیمه دوم سال ۹۲ که ما مستند داریم در حالی که نرخ رشد اقتصادی در کشور منفی بود نرخ رشد اقتصادی در روستاها مثبت شد و این رشد همچنان ادامه داد. در این سه سال بیش از ۳۸۰ شرکت مشارکتی مردم روستاها در روستاهای کشور تشکیل شده و این حاصل آن گفتمانی بوده که با روستاییان و عشایر انجام شده بود.

بیش از ۷۰۰ سرمایه گذار به صورت غیرمشارکتی در روستاها اعلام آمادگی کردند. نتیجه عملیاتی آن این می شود که امسال برای سال ۱۳۹۵ دولت با سرعت، شجاعت و شهامت کامل با همه دستگاه های مرتبط روستایی ۱۷۳ هزار شغل ایجاد خواهد کرد که عملکرد آن در سال جاری تا پایان شهریور ۹۵ نزدیک ۳۶ هزار شغل بوده است. با توجه به اینکه سه ماه اول سال تا بودجه ابلاغ و مسایل دنبال شود یک زمان اداری می برد ان شاءالله ما به بیش از ۱۷۳ هزار شغل ایجاد خواهیم کرد. هیچ گاه به این موضوع توجه نشده بود.

در مجموع از ابتدای دولت یازدهم تا امروز بیش از ۳۶۸ هزار و ۷۷۱ اشتغال پایدار ایجاد شده است. دولت یازدهم در سال ۱۳۹۳ ، ۱۷۰ هزار و ۵۸۸ شغل، در سال ۱۳۹۴، ۱۶۳ هزار و ۶۲ شغل برای روستاییان ایجاد کرده و در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۷۳ هزار شغل برای روستاییان ایجاد خواهد شد و تا کنون گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

برنامه ریزی داریم با بانک سینا بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی عمل کردیم برای هر استان ۲۰ میلیارد تومان حواله شده که این اعتبارات جدای از ۱۷۳ هزار شغل است و با کارمزد هشت درصد برای روستاییان و سرمایه گذاران داده شود.

از طرفی دیگر دولت برای اولین بار ۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با وام تک نرخی هفت درصد که یقینا کمتر از این خواهد شد برای روستاییان و عشایر اختصاص خواهد داد. مراحل مقدماتی آن به اتمام رسیده است.

ایرنا: برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در روستاها چه گام های برداشته اید؟

رضوی: در بحث اقتصاد مقاومتی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم یکی از مسوولیت هایش بحث سرعت عمل در توسعه اشتغال پایدار روستایی بود که ابلاغ شد.

اشتغال پایدار به شغلی می گوییم که حداقل پنج تا هفت سال تداوم داشته باشد.

روستاهای ما فقط دامداری و کشاورزی نیستند صنایع دستی را داریم، گردشگری را داریم، خدمات اینترنتی و خدمات تعمیرات وسایل خانگی، تلفن همراه و خیاطی را در روستاها داریم امسال به یاری خدا با همکاری سازمان شهرک های صنعتی بیش از ۲۲۰ هزار شغل را در روستاها خواهیم داشت و این جدای از ۱۷۳ هزار شغل است.

در روستاها در حال حاضر ما شرکت های بسته بندی، صنایع تبدیلی، دانش بنیان را داریم.

ایرنا: وضعیت آب رسانی، گازرسانی و برق رسانی به روستاهای کشور در دولت یازدهم به چه صورت بوده است؟

رضوی: در سال ۹۴ رییس جمهوری وقتی در همایش روستاییان و عشایر حضور یافت ۵۰۰ میلیون دلار معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستاها اختصاص داد، این عدد هیچ گاه در بودجه کشور دیده نشده بود این درحالی بود که ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در بودجه وزارت نیرو اعتبار برای آبرسانی داده بود. دو هزار میلیارد تومان در یک سال هزینه آبرسانی به روستاها شد.

مساله گازرسانی به روستاها در برخی از استان ها گازرسانی به روستاها در این دولت به رغم این که همه جهت گیری به توان افزایی روستایی بود اما گازرسانی در برخی استان ها به بیش از یک و نیم برابر طول دوران های گذشته گازرسانی به روستاها بود گازرسانی در سال اول دولت روحانی مجموعا در کشور مجموع ۴۲ درصد بود و امروز به نزدیک ۷۰ درصد رسیده است.

بحث جاده سازی توجه شده بحث بهسازی روستاها توجه شده با تغییر رویکرد حفظ معماری روستایی توجه شده است.

خدمات دولت از نظر تکریم به روستاییان و عشایر شخص رییس جمهوری ، معاون اول و استانداران و تمامی مسوولان کشور بیشترین توجه را به روستاییان و عشایر دارند.

۲۵ هزار روستاهای کشور ما تا پایان سال دارای اینترنت پرسرعت خواهند شد. یک کار منسجم، هماهنگ و همه جانبه در خصوص روستاها صورت می گیرد. قبلا در دولت های قبل اصلا بحثی به عنوان توان افزایی اقتصادی روستاییان در هیچ دولتی قبل از این دولت مطرح نبود این اولین بار در این دولت انجام شد.

تا پایان سال ۹۵ روستای بالای ۱۰ خانوار بدون برق نخواهیم داشت و امروز ۹۹/۹درصد روستاییان دارای نعمت برق هستند.

آب شرب برخی از روستاییان داشتیم که برخی روستاها آب شرب داشته اند اما به دلیل خشکسالی منبع زیرزمینی این روستاها خشک شده است و چند سالی است که دولت در حال کار کردن برای ایجاد منظومه های آب رسانی را ایجاد کند که در خشکسالی مشکلی نباشد و امسال ۸۱۱ منظومه آب رسانی را عمل می کند متاسفانه برخی از روستاها به رغم داشتن شبکه لوله کشی اما چون منبع زیرزمینی خشک است متاسفانه محرومند.

ایرنا: یکی از مباحث روستاها بحث فرهنگ روستایی است سنت و فرهنگ روستایی در حال تغییر است آیا در بعد فرهنگی نیز برنامه ای برای روستاها داشتید؟

رضوی: سوال بسیاری خوبی است. روستایی مظلوم است ای کاش فرهنگ روستایی تبلیغ و به آن توجه می شد، ورزش های سنتی روستایی ای کاش تبلیغ می شد. در این زمینه سازمان میراث فرهنگی فعال تر برخورد می کند. بعضی از فرهنگ ها و بعضی از ورزش ها باید حفظ شود فرهنگ مشارکت در روستاها بسیار برتر از فرهنگ مشارکت در شهرها است.تاریخ مشارکت غیررسمی نانوشته در روستاهای ما به بیش از دو قرن می رسد.

ایرنا: چرا به رغم بردن امکانات در روستاها هنوز به توسعه یافتکی نرسیده ایم؟

رضوی: مادامی که برنامه محور نشویم توسعه نخواهیم دید ما تا کنون ساختار محوری را دنبال می کردیم و برنامه محور نبودیم، مشکلات کشور را باید با برنامه حل کنیم نه ساختار.

به عنوان مثال سه نیروی انتظامی تحت عنوان ژاندارمری، شهربانی و کمیته را به عنوان اینکه صرفه جویی می شود آن ها را ادغام کردیم، نه ساختمانی از ساختمان این دستگاه ها آزاد و واگذار شد و نه تعداد کارکنان این دستگاه ها کم شد. شاید این سه دستگاه بودند به عنوان رقیب بیشتر خدمت می کردند. یک زمانی وزارتخانه های صنایع سنگین، معادن، فلزات و بازرگانی داشتیم، این چهار وزارتخانه امروز یکی شدند کدام یک از این ها ساختمان هایشان آزاد و به مردم داده شد؟ این ها اصلاح ساختاری بود اصلاح برنامه ای نبود.

در حال حاضر نیز که عده ای به دنبال آن هستند مثلا سازمانی برای توسعه و عمران روستایی درست کنند این اصلاح ساختاری است و برنامه ای نیست. این یقینا چیزی نیست جز اینکه به روستاییان خدمت کمتری شود و دوباره برای ایجاد این سازمان هزینه های زیادی صورت بگیرد در حالی که این هزینه ها باید برای مردم شود.

بحث درآمدزدایی ملی و فردی بحث مهمی است ما باید امکانی فراهم می کردیم که میوه روستایی بالای درختش نماند امروز متاسفانه بسیاری از محصولات روستاییان از بین می رود.

به صورت جدی استقرار صنایع تبدیلی و فرآوری در روستاها در دستور کار داریم و تنوع شغل ها را برای روستاییان بیان می کنیم.

ایرنا: در بحث آموزش و توانمندسازی روستاییان چه گام هایی برداشته اید؟

رضوی: در این زمینه به روستاییان ظلم شده است و ما به آن توجه جدی کردیم. آموزش فنی و حرفه ای چرا روستایی وقتی یخچالش خراب می شود باید به شهر بیاید؟ می توانیم با آموزش های لازم به روستاییان بسیاری از مسایل را حل کنیم.

به صورت جدی برنامه ریزی می کنیم و تا حدی نیز به فنی و حرفه ای به یک نتیجه رسیدیم تا خدمات خوبی را ارایه دهیم.

ایرنا: ارزیابی شما از ترمیم کابینه در سال آخر دولت یازدهم چیست؟

رضوی: درباره تشخیص آقای رییس جمهوری قطعا به عنوان کسی که سکاندار اجرایی کشور را دارد به نظر من نمی شود حرف زد اما شاید بعضی ها بگویند این تغییرات دیر بود و دیگر لازم نبود، هر زمان تغییر لازم بود چه تغییر در رفتار چه تغییر در اشخاص

تغییر حتمی بوده. رییس جمهوری یکی از صبورترین روسای جمهوری بوده است، من زمانی که در مجلس بودم با روسای جمهوری سرو کار داشتم و در زمان احمدی نژاد هم کلا از دولت کنار رفتم و وی در ماه اول و دوم به وزیر دستور عزل مرا داد.

رییس جمهوری انسان صبوری است و در مقام و لباس ریاست جمهوری انسان شجاع و صریحی در بیان نظراتش است و واقعا شجاع تر از ایشان در بیان نظرات سراغ ندارم.

از یک طرف نیز رییس جمهوری مظلومی است که متاسفانه کسانی که از قبل رای ایشان به موقعیتی رسیدند از بیان حقایق خودداری می کنند، می خواهیم یکجور برای خود حاشیه امنی درست کنیم که کسی گزندی نگیرد.

این تغییر حتما لازم بود. شاید رییس جمهوری دوست داشت صبر بیشتری به خرج دهد که انجام نشود چون خیلی بیش از این انتظار تعداد بیشتری را داشت و هم انتظار زمان زودتری داشت اما رییس جمهوری صبر و حوصله می کند تا میوه کامل برسد و بدون هیچ ضایعاتی آن را بچیند بنابراین این ضرورت کاری بود که انجام شد.

ایرنا: ارزیابی شما از حمایت گروه های سیاسی از دکتر حسن روحانی برای انتخابات آینده چیست؟

رضوی: تمامی گروه های سیاسی عاقل، عقلشان به آنان اجازه نمی دهد که از کسی غیر از روحانی حمایت کنند

سفر رییس جموری به شهرستان خمین را ببنید این شهرستان مردم آن چطور با عشق آمده بودند؛ گروه های سیاسی که می خواهند پایدار باشند چاره ای ندارند در تبعیت از مردم قدم بردارند چون مردم به عنوان مردم خواهان تداوم خدمت دکتر روحانی هستند و از گروه های سیاسی که می خواهند عقل مدار و مردم مدار باشند حتما باید در حمایت از دکتر روحانی قدم بردارند.

ایرنا: هر مدیری در حوزه کاری خود دغدغه ای دارد، دغدغه اصلی شما چیست؟

رضوی:دغدغه من در حوزه کاری دغدغه ای است که سه کار باید در کشور انجام شود یکی برنامه محوری انجام شود. توان افزایی اقتصادی مردم باید به عنوان یک مساله جدی مورد توجه قرار بگیرد. شجاعت، صداقت و صراحت در ارایه مطالب بین کسانی که عنوانی امروز دارند هم برای مقامات مافوق و هم برای مردم ضروری است.

در ادامه بحث نگرانی در این حوزه آنچه حاصل برنامه ریزی غلط در کشور است اگر ادامه یابد، افزایش جمعیت حاشیه نشین کشور، کاهش جمعیت تولید کننده در کشور، افزایش نرخ بیکاری در کشور، کاهش نرخ اشتغال در کشور و کاهش نرخ سرمایه ملی در کشور است بنابراین اصلاح نظام برنامه ریزی از ضروریات است توسعه روستایی برای توسعه ملی از واجبات و الزامات است و اگر این تحقق پیدا نکند ما یقینا به نرخ رشد هشت درصد در هیچ برنامه ای نخواهیم رسید.

برچسب ها :
مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ با حضور حجت‌الاسلام سلیمانی امام‌جمعه، علی‌اکبر رضایی فرماندار و جمعی از مسئولان جلسه هماهنگی ستاد بزرگداشت روز جهانی قدس در محل سالن ۴ دی فرمانداری برگزار شد.

۹ فروردین ۱۴۰۳
فرماندار شهرستان آران و بیدگل از دهکده اقتصاد مقاومتی این شهرستان بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ علی‌اکبر رضایی فرماندار به همراه مسئول قرارگاه جهادی بسیج سازندگی از روند اجرای دهکده اقتصاد مقاومتی این شهرستان بازدید کرد. ساخت نیروگاه خورشیدی، کاشت نخل خرما و احداث باغ زیتون از جمله پروژه‌های قرارگاه جهادی و محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی است که به منظور توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار […]

۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ صبح امروز چهارشنبه ۸ فروردین‌ماه، با حضور علی‌اکبر رضایی فرماندار و جمعی از مسئولان، دومین جلسه قرارگاه عفاف و حجاب شهرستان در سالن ۴دی فرمانداری برگزار شد. بررسی آخرین وضعیت عفاف و حجاب در اماکن و مراکز گردشگری شهرستان و ارائه گزارش اعضاء در خصوص وضعیت […]

۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ صبح امروز سه‌شنبه ۷ فروردین‌ماه، علی‌اکبر رضایی فرماندار به همراه رؤسای ادارات شهرستان آران و بیدگل به مناسبت عید نوروز، با حجت‌الاسلام ابوالفضل سلیمانی امام جمعه این شهر، دیدار و گفت‌وگو کردند.

۷ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یک =