یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۰۱:۱۲
فرمانداری شهرستان آران و بیدگل

هشدار جدی فرماندار شهرستان آران و بیدگل به فرونشست زمین: میزان فرونشست سالانه در این شهرستان از ۸ تا ۱۴ سانتیمتر است

فرونشست زمین در شهرستان آران و بیدگل زلزله خاموش تلقی می‌شود

به گزارش روابط عمومی فرمانداری آران و بیدگل، دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان که با حضور مسئولان زمین‌شناسی و همچنین رئیس دفتر منطقه‌ای تحقیقات زمین مسکن و شهرسازی استان اصفهان در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد، گفت:تغییر اقلیم همراه […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری آران و بیدگل، دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان که با حضور مسئولان زمین‌شناسی و همچنین رئیس دفتر منطقه‌ای تحقیقات زمین مسکن و شهرسازی استان اصفهان در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد، گفت:تغییر اقلیم همراه با کاهش بارش‌ها و بروز خشکسالی گسترده و به تبع آن پایین رفتن بیش از حد سطح آب‌های زیرزمینی، تشدید پدیده فرونشست را به همراه داشته و دارد که تهدیدی جدی برای منطقه قلمداد می‌شود.

وی فرونشست زمین در شهرستان آران و بیدگل را «زلزله خاموش» نام برد و افزود: مهمترین علت این رخداد، بهره‌برداری غیراصولی و بیش از میزان تغذیه آبخوان است و میزان فرونشست سالانه در این شهرستان از ۸ تا ۱۴ سانتیمتر است.

دکتر بایبوردی افزود: میزان فرونشست زمین در سفیدشهر و نوش‌آباد بین ۱۰ تا ۱۱ سانتی‌متر و ابوزیدآباد بین ۱۲ تا ۱۴ سانتی‌متر در سال ۱۳۹۹ بوده است.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل تخریب سفره‌های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب درآبخوان، ادخال آب شور و شیرین، تغییر شکل شبکه آبراهه‌ها به دلیل تغییر شیب، آسیب به شریان‌های حیاتی شهرها مثل پل‌ها، راه‌ها، خطوط راه آهن، مجاری فاضلاب‌ها، خسارت به سازه‌های شهری و مسکونی، خرابی پوشش چاه‌ها، خسارت جدى و جبران ناشدنی به نواحی صنعتى و کشاورزی و ایجاد شکاف زمین در ارتباط با فرونشست را از جمله خسارات ناشی از فرونشست زمین عنوان کرد.

وی با اشاره به خط راه‌آهن موسوم به کریدور راه‌آهن شمال – جنوب، از مسئولان راه‌آهن خواست موضوع مطالعه زمین شناسی و خاک را لحاظ کنند.

دکتر بایبوردی بر ضرورت ورود دستگاه‌های متولی تاسیسات شهری و روستایی به موضوع استحکام‌بخشی تاسیسات تاکید کرد و افزود: ضرورت دارد دستگاه‌های متولی بحث تاب‌آوری این تاسیسات در برابر فرونشست زمین را در دستور کار خود قرار دهند.

فرونشست زمین

وی با اشاره به استفاده بهینه از آبهای نامتعارف و پساب در سیکل چرخه آب با توجه به ملاحظات فنی و محیط زیستی و بهداشتی گفت: از آنجایی که به دلیل افزایش سرعت نرخ فرونشست در دو دشت کاشان و کشیده شدن زبانه‌های فرونشست به داخل شهر آران و بیدگل وجود دارد، لزوم پایش مداوم فرونشست به وسیله اندازه‌گیری ابزار دقیق – GPS های دو فرکانس – ضروری است.

دکتر بایبوردی بر ضرورت توجه بیشتر به نواحی تغذیه آبخوان‌ها از نظر رفع موانع و یا جلوگیری از گسترش پهنه‌های نفوذ ناپذیر به منظور تسهیل ورود نزولات جوی و رواناب ها به آبخوان تاکید کرد و گفت: توسعه و گسترش استخرهای تغذیه مصنوعی و پایش مداوم عملکرد آنها و لایروبی و افزایش راندمان طرح های تغذیه مصنوعی موجود برای جلوگیری از فرونشست کارساز است.

وی بر مطالعات امکان‌سنجی انجام طرح‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در مناطق اشاره کرد و گفت: نتایج طرح الگوی کشت برای مناطق مختلف با توجه به پتانسیل‌های آب، خاک و اقلیم مناطق مختلف، تغییر الگوی کشت و عدم کشت محصولات غیر راهبردی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار و قطره‌ای به‌جای آبیاری غرقابی، گلخانه‌ای و … سرلوحه قرارگیرد.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته گفت: خشکسالی و مدیریت غیرهوشمند و نادرست منابع آبی، زمینه فرونشست زمین را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: اجرای پروژه‌های مرتبط با طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی با اولویت برخورد قانونی با هرگونه حفر چاه‌های غیرمجاز، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، تهیه و نصب کنتور حجمی و هوشمند آب و برق، ایجاد سامانه پایش و کنترل برداشت از چاه‌ها ضرورت دارد.

فرونشست زمین

برچسب ها :
مطالب مشابه
"جمشید شیره" از شهرستان آران و بیدگل، کارگر نمونه بخش کشاورزی در سی‌و‌پنجمین جشنواره امتنان استان اصفهان شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ در سی‌و‌پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان اصفهان؛ “جمشید شیره” از شرکت دشت کشاورزی محمدصالح شهر ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل به عنوان کارگر نمونه بخش کشاورزی و مخترع دستگاه کنترل میزان مصرف ( کارت خوان آب مصرفی کشاورزان ) معرفی و […]

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نحوه اجرای طرح احداث انرژی خورشیدی در کمیته انرژی قرارگاه تحقق شعار سال شهرستان آران و بیدگل بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ در راستای تحقق شعار سال و سیاست‌‌گذاری دولت سیزدهم مبنی بر تأمین برق از طریق نیروگاه‌های تجدید‌پذیر؛ کمیته انرژی قرارگاه تحقق شعار سال، صبح امروز با حضور علی‌اکبر رضایی فرماندار و جمعی از مسئولان برگزار و در جریان آن، آخرین وضعیت شهرستان در این حوزه مورد […]

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ علی‌اکبر رضایی فرماندار شهرستان آران و بیدگل با همراهی جمعی از مسئولان شهرستان با حضور در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان امین از دومین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانش‌آموزان این آموزشگاه بازدید و از نزدیک با دستاوردها و طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزان آشنا شد. این نمایشگاه با […]

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
مجمع عمومی شركت تعاونی دهياری‌های شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی دهیاریهای شهرستان آران و بیدگل با حضور فرماندار، دادستان عمومی و انقلاب، مشاور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، بخشداران، دهیاران و روسای شورای اسلامی روستاها و جمعی از مسئولان شهرستان، شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. فرماندار شهرستان آران […]

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 16 =