پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۳:۴۴:۵۳
فرمانداری شهرستان آران و بیدگل

مدیریت فردی در فضای مجازی عاملی مهم در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است

راه‌اندازی «مراکز مشاوره ازدواج»، «مراکز مشاوره قبل از انتخاب و یا قبل از ازدواج»

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل، دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در کمیته تخصصی کنترل و کاهش طلاق این شهرستان، آسیب‌های اجتماعی کنونی در جامعه را نوظهور و نوین خواند و گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی نوظهور که در حقیقت آسیب‌های مرتبط با «فناوری‌های جدید» و «اینترنت» است، راهکارهای […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل، دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در کمیته تخصصی کنترل و کاهش طلاق این شهرستان، آسیب‌های اجتماعی کنونی در جامعه را نوظهور و نوین خواند و گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی نوظهور که در حقیقت آسیب‌های مرتبط با «فناوری‌های جدید» و «اینترنت» است، راهکارهای خاص و دانش‌بنیان خود را دارد.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان و شناخت زوجین قبل از ازدواج و حتی قبل از انتخاب همسر گفت: شناخت انسان‌ها و شیوه رفتاری و گفتاری طرفین موثر در مدیریت آسیب‌های اجتماعی در مبحث طلاق است و می‌طلبد که به جای «مرکز مشاوره ازدواج»، «مراکز مشاوره قبل از انتخاب و یا قبل از ازدواج» راه‌اندازی شود.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل، عدم مسئولیت پذیری و اشتغال، اعتیاد، دخالت اطرافیان، عدم تسلط زوجین به مهارت‌های زندگی و عدم رضایت زناشویی را از بیشترین عوامل و مواردی دانست که زمینه‌های طلاق زوجین را در این شهرستان فراهم کرده و می‌کند.

وی با بیان اینکه حذف آسیب‌های اجتماعی به طور کامل ممکن نیست، گفت: با برنامه‌ریزی و مداخله‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، اخلاقی و دینی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را مدیریت، کنترل و برایشان تدبیر کرد.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل به زندگی اجتماعی انسان‌ها در جوامع بشری اشاره کرد و گفت: حذف آسیب‌های اجتماعی نوظهور و مدرن به طور کامل و ۱۰۰ درصدی ممکن نیست اما با برنامه‌ریزی و مداخله معنادار متخصصان، دانشگاهیان، حوزویان، هنرمندان و سایر گروه‌های مرجع می‌توان آسیب‌ها را به آسیب‌های حداقلی رساند.

وی به چالش‌های «سبک زندگی جدید» در جوامع و از جمله شهرستان آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: بدون شک در فرآیند ورود به زندگی‌های نوین دگرگونی‌های گسترده‌ای در حوزه‌های فرهنگی، هویتی، معاشرتی، علایق و عادات به وجود می‌آید که لازمه آن، مداخله‌گری و برخوردهای هوشمندانه، دانش‌پایه و هنرپایه است.

دکتر بایبوردی، «صنعتی شدن» و « زندگی شهری و توسعه شهرنشینی» را دو فرآیند یا عامل مهم در شهرستان آران و بیدگل ذکر کرد که توانسته و می‌تواند تغییرات گسترده‌ای را در ساختار اشتغال، تغییرات جمعیت شناختی، بی‌میلی یا کم‌استقبالی به فرزندآوری، تضعیف روابط دوستانه و صمیمانه به‌وجود آورد و به توسعه آسیب‌های اجتماعی نوظهور در این شهرستان دامن بزند.

وی افزود: با آموزش مهارت‌های زندگی و به خصوص «مسئولیت‌پذیری» در بین نوجوانان و جوانان در ابعاد فردی و اجتماعی می‌توان به عنوان ابزاری مطلوب برای حفظ انسجام اجتماعی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی در شهرستان آران و بیدگل بهره برد.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل بر ضرورت را‌ه‌اندازی «فرهنگ‌سرای ترویج زندگی سالم، خوب و شاد» در شهر آران و بیدگل با مسئولیت‌ بهزیستی، شهرداری و دیگر نهادها تاکید کرد.

دکتر بایبوردی تغییر سلیقه در نوع پوشش، تغییر در شیوه تغذیه و الگوهای غذایی، تغییر در خودآرایی، تغییر در انتخاب دکوراسیون منزل، تغییر در سبک خرید، تغییر در شیوه گذراندن اوقات فراغت و سبک تفریحات، تغییر در ارتباطات و تعاملات اجتماعی، تغییر در سن ازدواج، کاهش جمعیت خانواده، تغییر در شیوه‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها و نظیر آن را از جمله تغییرات سبک زندگی جدید ناشی از «فناوری‌های جدید»، «اینترنت»، «شبکه‌های اجتماعی» و «تلفن همراه» ذکر کرد.

وی نقش مداخلات روانشناختی، جامعه‌شناختی، مشاوره‌ای، دینی، مذهبی، هنری و اخلاقی توسط استادان حوزه و دانشگاه را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: در حوزه مداخلات دولتی و اجرایی، «اورژانس اجتماعی» از جنس مداخلات و مدیریت آسیب‌های اجتماعی است.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل آسیب‌های اجتماعی نوظهور را آسیب‌های مرتبط با فناوری‌های جدید و مرتبط با اینترنت خواند و افزود: حکمرانی خوب و مطلوب با آسیب‌شناسی اجتماعی و مدیریت آسیب‌ها محقق می‌شود.

وی ادامه داد: انواع آسیب‌های جدید و نوظهور به موازات پیشرفت جوامع در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری، ارتباطات و پزشکی حادث شده و می‌شود.

دکتر بایبوردی خواستار ورود دانشگاهیان، روحانیون و حوزویان به مقوله کنترل و کاهش طلاق زوجین در این شهرستان و انجام فرهنگ‌سازی‌های لازم در این خصوص شد و برنامه‌ریزی مطلوب، اراده جمعی دستگاه‌های اجرایی و ورود سازمان‌های مردم‌نهاد درحوزه کنترل و کاهش طلاق زوجین مهم و بی بدیل ذکر کرد.

برچسب ها :
مطالب مشابه
فرماندار شهرستان آران و بیدگل با صدور پیامی فرارسیدن روز معلم را تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ علی‌اکبر رضایی با صدور پیامی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهیدمرتضی مطهری، ۱۲ اردیبهشت‌ماه؛ روز بزرگداشت مقام معلم را به معلمان پرتلاش و ایثارگر شهرستان تبریک گفت. متن پیام علی‌اکبر رضایی به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ […]

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

همزمان با آغاز هفته بزرگداشت مقام معلم؛ علی‌اکبر رضایی فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان با حضور در مدرسه شهید هاشمیان از تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت در این آموزشگاه تجلیل و قدردانی کرد.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ آیین‌های هفته گرامیداشت مقام معلم در شهرستان آران و بیدگل با نواخته شدن زنگ «سپاس معلم» در مدارس این شهرستان آغاز شد.  این آیین با حضور علی‌اکبر رضایی فرماندار و جمعی از مسئولان به صورت نمادین در مدرسه شهید مطهری  برگزار و مسئولان شهرستان از ایثارگری‌ها […]

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
علی‌اکبر رضایی فرماندار شهرستان آران و بیدگل با همراهی بخشدار کویرات، شهردار و اعضای شورای اسلامی ابوزیدآباد از پروژه در حال ساخت مرکز خدمات جامع سلامت ابوزیدآباد بازدید و روند پیشبرد این پروژه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان آران و بیدگل؛ علی‌اکبر رضایی در حاشیه این بازدید، بر لزوم تکمیل این مرکز درمانی تأکید کرد و گفت: پروژه ساخت  و تکمیل مرکز خدمات جامع سلامت ابوزیدآباد یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین مطالبه شهرستان است که با بهره‌برداری از آن، شاهد ارتقای شاخص‌های سلامت در بخش کویرات خواهیم […]

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 2 =